Lukt het niet (meer) om af te vallen?

Lukt het niet (meer) om af te vallen?

 

Als afvallen niet lukt dan weet je één ding zeker: je lichaam krijgt meer energie binnen dan het verbruikt.

 

Wat kun je doen als afvallen niet lukt?

 

Er moet minder energie in.

Er moet meer energie uit.

 

En hoe gaan we dat voor elkaar krijgen? 

 

Door je te focussen op gezond leven.

Gezond leven doe je er namelijk niet even bij … je moet er je prioriteit van maken … je moet er mee bezig zijn … elke dag weer … je moet weten wat en hoeveel er in gaat en hoeveel je verbruikt. Telkens opnieuw gezonde keuzes maken.

Te vaak is het een sluitpost … gezond eten en bewegen als alle omstandigheden ideaal zijn … dan werkt het niet.

 

Je lichaam is je enige zekere behuizing in dit leven … wat kan er belangrijker zijn?

 

Oorzaak-gevolg

 

En je mag best af en toe wel iets ongezonds … een verhouding 90/10 is prima, maar vaak zie je een tijd lang 100/0 (super streng voor jezelf) en dan gaat het van 90/10 naar 80/20 en 70/30 en dan is het niet meer gezond.

 

Laten we eens beginnen met ‘Er moet minder energie in’.

 

Als je meer calorieën eet en drinkt dan je nodig hebt, dan wordt het onmogelijk om af te vallen.

Het is lastig te bepalen hoeveel kcal je exact gebruikt, maar er zijn wel richtlijnen voor om je ruststofwisseling te berekenen en weegschalen die dit meten.

 

Aan de hand hiervan kun je berekenen hoe groot je totale energiebehoefte is en het energietekort is dat je wil creëren. Als je wil afvallen, trek dan 10 tot 20% van je energiebehoefte af. Ga je voor een groter tekort, dan loop je het risico spierweefsel af te breken, waardoor je ook je energieverbruik structureel vermindert.

Dan nog heb je slechts een richtlijn. Ieder lichaam is anders, maar je hebt een uitgangspunt.

 

Tegenwoordig zijn er vele apps die het makkelijk maken om exact bij te houden wat je eet. Dat wil niet zeggen dat je de rest van je leven calorieën moet tellen, maar het is goed om je bewust te maken van je eetgewoonten.

  

Dan … ‘Er moet meer energie uit’

 

Als je te veel zit, wordt suiker in je bloed omgezet in vet. Dat is de reden dat mensen, die veel zitten, gemiddeld gezien korter leven. Dus zit minder, sta meer en beweeg meer.

 

Je hoeft niet perse veel te sporten om af te vallen. Natuurlijk is regelmatig intensief sporten heel gezond – maar het is niet essentieel om af te vallen. Wandel meer, neem trappen, fiets vaker. Verweef meer beweging in je dagelijks leven.

 

Bouw vooral spierweefsel op. Spierweefsel verbruikt meer energie dan vet, ook als je stil zit. Dus minder cardio-training en meer krachttraining.

  

En vaak weet je dit allemaal wel en toch doe je het niet …

 

Alles wat de moeite waard is, kost moeite. En afvallen lukt niet als het je niet lukt om de juiste balans te vinden tussen eten en bewegen en goed voor jezelf zorgen.

 

Hoe ontwikkel je de discipline om minder calorieën te eten en meer calorieën te verbranden? Deze strategische tips maken afvallen (veel) makkelijker.

 

  • Richt je op de uitvoering, niet op het resultaat. Staar je niet blind op je weegschaal of je buikomtrek. Je dagelijkse uitvoering is je doel – probeer het elke dag te halen. Dan komt dat gewicht of die buikomtrek vanzelf. 
  • Verander je doel van ego naar liefde. Motiveer jezelf vanuit liefde voor jezelf, niet vanuit angst om niet goed genoeg te zijn.
  • Verander omdat je beter voor jezelf wilt zorgen. Omdat je gezonder wilt zijn. Omdat je jezelf een mooi lichaam gunt. Niet omdat je indruk wilt maken op anderen, of omdat je hoopt op goedkeuring of acceptatie wanneer je een perfect lijf hebt. Ego doelen zijn saai en verliezen hun waarde snel.
  • Werk met regels. Bijvoorbeeld: ”Ik drink doordeweeks geen alcohol” of ”Ik eet enkel geraffineerde suiker op feestjes”. En houd je eraan. Regels maken je leven makkelijker, omdat je niet hoeft te onderhandelen met jezelf. Dit maakt het makkelijker om het afvallen vol te houden.
  • Laat je perfectionisme los. Ging het niet goed vanmiddag op je werk omdat er iemand jarig was en je daarna viel voor burger met friet? Geen zorgen. Vanaf nu pak je de draad weer op. Fouten maken mag. Vraag jezelf af: “Wat kan ik nu doen om de schade te beperken?” Ga even sporten en eet minder zwaar vanavond. Niets aan de hand.

 

Are your excuses more important than your healthy life?