Trainen met een doel

28 augustus 2017

Helpt het als je traint met een concreet doel?

 

Trainen voor een loop, wedstrijd of evenement … motiveert dat nou meer om door te zetten? Ga je dan sneller toch trainen als je moe bent of geen zin hebt? Haal je dan net dat beetje meer uit jezelf?

 

Hoe ervaar jij dat?

 

Voor mijzelf merk ik toch wel dat het wat extra doet. Ik ben vrij trouw in mijn trainingen, maar met een concreet doel op de agenda voel ik me wel meer gedreven.

 

Op dit moment staat er voor 16 september een obstacle run van 19 km in mijn agenda. In de vakantie niet veel (zeg maar bijna niks) gedaan en dan word ik toch wat nerveus. Dus in de vakantie al een strakke trainingsplanning gemaakt voor de 5 weken na de vakantie en tot aan de run.

 

En die is best pittig met hardlopen, krachttraining, bootcamp en alle ‘normale’ trainingsactiviteiten met mijn groepen. Maar toch houdt de gedachte aan die 19 km me bij de les en gemotiveerd.

Normaal gesproken probeer ik met hardlopen enorm te smokkelen qua afstand, wat er in resulteerde dat we vaak niet verder kwamen dan een km of 7 à 8. Nu bouwen we braaf de afstanden op tot ongeveer 15 km en, geloof me, echt geweldig vind ik zo lang lopen niet.

 

Maar goed … nog 2 weken volle bak te gaan, een uurtje of 4 knallen en dan weer rustig op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Ook voor de mensen in de groep heb ik gemerkt dat een doel hebben vaak wel werkt. Een aantal keer hebben we als groep meegedaan aan een obstacle run en iedereen wil dan toch goed voorbereid van start gaan en de run uit kunnen lopen.

 

Daarom gaan we in het voorjaar ook gewoon lekker weer met z’n allen de modder in om na 7 km vies maar ongelofelijk trots over de finish te komen.